20 mei 2023

Terugblik Inspiratiedinner NZV 17 mei ‘Vernieuwende waarde creërende concepten in de veehouderij’

Op 17 mei j.l. organiseerde de NZV een Inspiration Dinner over ‘Vernieuwende waarde creërende concepten in de veehouderij’. Zo’n 45 aanwezigen waren aanwezig in Panorama Restaurant De Blaauwe Kamer in Rhenen om de verhalen van drie sprekers aan te horen.

Als eerste kwam moderator van het dinner, Maurits Steverink (Ketenmanager bij True Food Projects) aan het woord. Maurits heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met ketenprojecten, consument- en marktonderzoek voor retail, speciaalzaken en foodservice. Hij werkt als adviseur, sparringpartner, project- en/of procesmanager voor retail, agrofoodketens, overheden en NGO’s. Maurits nam ons mee door een zeer inspirerend betoog over keten management: de kracht van de markt voor duurzamer voedsel, van agribusiness naar foodbusiness. Nadruk ligt volgens hem daarbij op keurmerken, want keurmerken “ontzorgen” de consument en met ontzorgen valt geld te verdienen. De omzet van keurmerken in Nederlandse supermarkten was in 2022 al 22,3%, maar varieert enorm, van (de laagste) 0,8% voor brood tot (de hoogste) iets meer dan 80% voor vis en eieren. Vleeswaren zit op ca. 50% en zuivel op ca. 20%. Daar valt dus nog een wereld te winnen volgens Maurits.

De tweede spreker was Maurice Kuipers van De Kloeke Kip die de aanwezigen juist prikkelde met de vraag of er nog wel wat te kiezen valt in het winkelschap. De Kloeke Kip produceert vleeskuikens in Nederland met een integrale ketenbenadering: kuikens komen in de stal uit en de slacht vindt ook op dezelfde locatie plaats, waardoor er dus geen levende diertransporten zijn. Marcel zou graag zijn producten ook via de Nederlandse supermarkten aanbieden, maar de Nederlandse supermarkten liggen vol Beter Leven Keurmerk (BLK) vlees, aan wiens eisen De Kloeke Kip niet helemaal voldoet. En daar wringt de schoen. Volgens Marcel heeft BLK het monopolie op het kippenvlees aanbod in de Nederlandse supermarkten en dat is geen eerlijke concurrentie en verminderd het aanbod en de vrije keuze voor de consument. De Kloeke Kip is een duurzame kip. De vraag is of de BLK kip, waar de nadruk op dierenwelzijn ligt, wel zo duurzaam is. Kunnen dierenwelzijn en duurzaam wel in één stukje vlees samenkomen en wellicht nog belangrijker, wie gaat dat betalen?

De derde en vierde sprekers waren Bianca en Gerald Deetman van Vallei Varken. Het Vallei Varken is afkomstig van de Valleiboeren Frank, Gerald en Nico. Zij zetten zich elke dag vol passie in om hun dieren gezond en duurzaam te laten opgroeien. De varkens krijgen voer met minimaal 50% hoogwaardige voedingsstoffen uit reststromen. Aangevuld met 100% lokaal geteelde, eiwitrijke gewassen. Zonder soja en palmolie, dus volledig ontbossingsvrij en met een lage CO2-voetafdruk. De Dierenbescherming geeft het vlees het Beter Leven keurmerk 1 ster. De Valleiboerenbedrijven draaien voor 100% op groene stroom en wekken zelfs meer op dan nodig is voor de eigen bedrijfsvoering. En nu zetten zij als eerste de stap met ‘klimaatneutraal gecertificeerd’ varkensvlees. Met Vallei Varken kies je voor beter!

Tussen de presentaties door genoten de aanwezigen van een heerlijk Italiaans buffet met ijs na om de verhitte discussie wat af te koelen.
Al met al een geslaagd Inspiration Dinner met zoals bedoeld voldoende inspiratie voor de aanwezigen. Op naar de volgende!

Onze sponsoren